top of page

Reisverslag 2022

WhatsApp Image 2022-04-28 at 9.38.24 AM (1).jpeg

- REISVERSLAG DAG 1 - zaterdag 23 april

Vol spanning kwamen we gisteren rond 14:30 aan op de Marnix Academie. Hier vertrokken we richting Bosnië. Voordat we vertrokken hebben we natuurlijk nog een mooie groepsfoto 📸 gemaakt, waar als je heel goed zoekt, je Kevin ook kan vinden.

In de bussen 🚌 ging de muziek 🎶 meteen aan en kon de trip beginnen. Laat in de avond maakte we een korte stop bij de McDonalds 🍔 ,want onze groep van 75 studenten moest ook eten. Nadat we de werkdruk van de medewerkers daar flink hebben verhoogd, konden we weer verder met de reis.

De eerste mensen sloten hun oogjes 😴 en de rust was teruggekeerd in de bussen. Morgen is een nieuwe dag, waarbij we nog een groot deel in de bus zullen besteden.

“Today was good. Today was fun. Tomorrow is another one.” - Dr. Seuss

- REISVERSLAG DAG 2 - zondag 24 april

We werden wakker in de bus. Erg vroeg, rond 6 uur. Dan zou je denken; die zijn natuurlijk erg moe 🥱. Daar bleek niet veel van vroeg in de ochtend. Het was erg gezellig, desondanks kregen de meeste toch een kleine inkakker en lagen de meeste rond 8 uur weer te slapen. 😴

De rest van de busreis verliep erg gezellig: mensen waren aan het dansen💃, zingen🎤, bingo aan het spelen en noem zo maar op. Er waren zelfs schapen 🐑 die mee wilden doen met de pret. Zij gingen met hun hele kudde oversteken. Vette pech voor ons dus. Daar moesten we even op wachten.

De grenscontrole verliep soepel. Gelukkig hebben wij geen illegale studenten meegenomen vanuit Nederland 🇳🇱. De studenten met een paspoort kregen zelfs een vette stempel. Voor veel was dit hun eerste!

Eenmaal aangekomen in het hotel 🏨 was het erg rustig. De mannen gingen voetballen ⚽️, terwijl de rest zich klaar zat te maken voor de avond. Met het voetballen was er één groot nadeel: de bal kon zo van de berg 🏔afvallen. Dan zou je denken: daar houdt iedereen rekening mee… Niet dus… De bal ging met volle vaart richting de afgrond. Micah gleed volledig uit, waardoor die vol onder de modder zat. Uiteindelijk was het Tim die het hele stuk van de berg 🏔af en weer op liep om de bal ⚽️terug te halen. Wat een held🦸‍♂️!

Er waren nog een aantal vergaderingen 📝 vandaag. Onder andere van onze toppers Petra, Anne, Siebe & Moniek.

We sloten de dag fantastisch af. Met de spelletjesavond. Iedereen werd in een groep ingedeeld en zij moesten 6 spellen spelen. Spellen zoals de menselijke knoop 🪢 , raadsels oplossen en BN’ers raden. Een mooie afsluiting van een super gezellige (en toch wel een beetje vermoeiende) busreis.

Morgen beginnen we met het echte werk, maar we weten nu in ieder geval zeker dat we met een mega leuke groep onderweg zijn! ✅

- REISVERSLAG DAG 3 - maandag 25 april

Iedereen werd als een zonnebloem 🌻 wakker in het hotel. We hebben de eerste blik geworpen op het ontbijt 🥞. Wellicht als je denkt aan Bosnië, denk je nou… dat eten zal daar niet best zijn. Echter was het ontbijt verrukkelijk. Daarbij is niet de koffie ☕️ meegerekend, want die viel niet best in de smaak. In 1 woord is de koffie: bijzonder.

Door weer en wind 💨 , berg 🏔 en rivier 🏞 ging de bus 🚌 naar de basisschool. De leerlingen ontvingen ons met open armen. Ze waren erg blij 🙂 om ons te zien. Veel van ons gingen meteen aan de slag met een zin leren aan de leerlingen: Marco, goedzo!

Eenmaal binnen in de school 🏫 liepen we naar de gymzaal. Hier was een korte introductie van bijvoorbeeld de directie 👩‍💼 van de school. Met een slang 🐍 van 75 mensen tilde we al onze spullen richting ons klus hok. Als ik een gok moest doen, zou ik zeggen dat de slang net zo lang was als de Chinese 🇨🇳 muur !

We waren flink aan het werk. Schuren, ontvetten, plamuren en sommige zelfs al aan het verven 🎨. De school is erg dankbaar voor onze hulp. Zij hadden voor ons de lunch 🍽 geregeld. Hierbij zat onder andere een heerlijke bruine bonensoep. Het zag er niet al te best uit, maar op het moment dat het je mond 👄 in ging leek het net alsof je een kus kreeg van een engel 👼.

Rond 4 uur gingen wij met de bus 🚌 richting ons hotelletje. In de bus konden wij ons alvast voorbereiden op de karaoke 🎤 avond! Hoe leuk is dat! De engelen stemmen van onze studenten kwamen echt naar boven drijven.

Voordat wij de karaoke avond gingen doen, hadden we natuurlijk nog onze vaste dagelijkse bezigheden zoals avondeten 🍽. Naast het avondeten werden er nog spellen 🎲 gespeeld zoals verstoppertje en tikkertje. Als leerkracht 🧑‍🏫 is het natuurlijk belangrijk om je te verplaatsen in de belevingswereld van een kind!

De meeste gingen pas laat slapen 😴, behalve Siebe🤦🏼‍♂️. Hij moest zo nodig gaan slapen terwijl hij een 2de kans kreeg om een nummer 🎵 met Micah te zingen tijdens de karaoke avond 🎤’ maar dat houdt niemand tegen om de volgende ochtend weer fris en fruitig klaar te staan voor de volgende dag.

- REISVERSLAG DAG 4 - dinsdag 26 april

Vandaag werden we wakker met volle moed. We hadden een jarige 🎉 in ons midden! Bram! Er zat dus maar 1 ding op in de vroege ochtend, een mooi liedje zingen 🎤 voor hem. Het leek net een concert 🎶 van Guus Meeuwis.

Na het ontbijt 🍳 en het gezang gingen we weer naar de bus 🚌 . Terug naar de school 🏫 waar we aan het klussen zijn.

De dag verliep lastiger dan normaal. Iedereen was  💤 en wil iets moois neerzetten. Daardoor kunnen de spanningen iets hoger oplopen. Uiteindelijk hebben we heel goed kunnen evalueren op de dag en hebben we als conclusie dat vandaag eigenlijk heel goed ging. Iedereen van ons team doet zo zijn best, dat is prachtig om te zien. Iedereen zet zijn beste beentje 🦵🏼voor om een mooi resultaat neer te zetten. De progressie die we al gemaakt hebben is zo knap om te zien. ❤️

Tijdens het klussen, hadden we genoeg pauzes ☕️. Tijdens de pauze mocht de lol niet ontbreken. Remco stal de show met zijn basketbal 🏀 skills. Hij veroverde de harten 💕 van het publiek (ons!).

Half 5 was het, toen wij terug de bus 🚌 instapte om naar het hotel 🏨 te gaan. Een lange dag dus. De terugreis was mega 🙂 l. We hebben zelfs een beer 🐻 gespot. Eigenlijk niet heel bijzonder, want we zien de hele reis al allemaal beren in onze bus! Alle mensen die met ons mee zijn! Een kenmerk van een beer is namelijk dat deze heel sterk 💪🏼 is. Ik zie dus geen verschillen met onze groep!

We kwamen terug en wij zaten allemaal onder de verf 🎨. De enige logische optie is dus 🧼. Uiteindelijk waren we zoveel aan het douchen, dat na een uur het warme 🔥water op was. Een koude ❄️ bedoeling voor de rest dus.

Als avondprogramma gingen wij evalueren op de dag. Dat was fijn, daar hebben we veel tips en tops uitgehaald voor onze volgende klus dag. Ook vertelde Année ons over de indrukwekkende geschiedenis van Bosnië.

Om de dag leuk af te sluiten gingen veel nog een drankje 🥃 doen met elkaar. Enkele waren aan het weerwolven, yahtzeeën en sommige waren gezellig aan het praten 🗣 over de dag. We moeten niet de mensen vergeten die wat eerder gingen 😴, want dat is namelijk ook super verstandig!

- REISVERSLAG DAG 5 - woensdag 27 april

De dag waarin we naar Sarajevo gingen was aangebroken. Na het ontbijt 🍳 gingen we de bus in en begon de reis. Het was in totaal ongeveer 3 uur in de bus. Ter vergelijking; 2x de film 🎥 Shrek .

Tijdens de heenreis hadden we korte pauzes gemaakt bij indrukwekkende monumenten🗽. Année vertelde ons veel over de geschiedenis van deze plekken. 1 van de plekken waar we waren gestopt was de plaats waar vroeger de Olympische spelen gehouden zijn. Hier ging iedereen vol moed de skischans ⛷ opklimmen. Zo konden we meteen zien hoe het gesteld was met iedereen zijn conditie.

In Sarajevo gingen veel hun eigen gangetje. We konden gratis kebab 🥙 halen bij een lekkere zaak op een plein. De twee voornaamste dingen die gedaan zijn: cocktails gedronken 🧉 bij de cocktail bar & bier 🍻 gedronken tijdens een happy hour!

In de avond hadden we nog iets prachtigs geplanned. De bonte avond. De avond waar iedereen een act kon opgeven en uitvoeren. De acts waren geweldig. Ze gingen alle kanten op: vanaf de openingsdans 💃van Anne, Sofie, Jonna en Lieke, naar vette goocheltrucs 🪄 van Teun en Tim, een mooi gedicht van Année, een verhaal van Thomas en vele karaoke nummertjes 🎶.

Na de bonte avond hadden we er nog een grandioos feestje 🥳 van gemaakt. Muziek aan en dansen. Als je de groep ziet dansen, zou je haast denken dat ze niet op de pabo zitten maar op de dansacademie. 😎

- REISVERSLAG DAG 6 - donderdag 28 april

Vandaag hebben we activiteiten gedaan met de kinderen. Naast het voetballen ⚽️, schminken, dansen 🕺 en zingen 🎤 moest er ook nog geklust worden.

We hebben het opknappen 🔧 van de vier lokalen, hal en twee kleedkamers afgerond. Met de meer dan 13.000 euro 💶 aan opgehaald sponsorgeld hebben we alle klaslokalen kunnen voorzien van nieuwe tafels, stoelen 🪑, vloeren en nog veel meer. Tenslotte hebben we een enorme tafel met schoolmaterialen 📝 en speelgoed 🧸 kunnen achterlaten voor de kinderen.

Dank aan alle sponsoren, volgers en natuurlijk aan alle kanjers 💪🏻 die dit avontuur aan durfden te gaan. Daarnaast willen we de school 🏫 bedanken voor het warme welkom en heerlijke verzorgde lunch 🥗 elke dag!