top of page

Reisverslag

Dag 1

Vandaag is het zover!! We zijn op weg naar Bosnië! 🇧🇦

We verzamelden vanmiddag met z’n allen bij de Marnix. Rond half 3 was iedereen er. Het was nog even spannend of alle tassen en andere klusspullen mee konden in de bus, gelukkig past alles net aan.

Voordat we gingen rijden hebben we gecheckt of iedereen er was én of iedereen zijn ID/paspoort mee had. Ennn dat was gelukkig zo! Even een foto maken en snel de bus in! Na een moeizame start (de bus kwam moeilijk weg van de parkeerplaats) maakten we al snel vele kilometers, voordat we het wisten waren we alweer in Duitsland!🇩🇪

De sfeer zat er goed in. De muziek stond aan en iedereen was gezellig met elkaar spelletjes aan het doen en aan het kletsen.

Na ongeveer 3 uur rijden stopten we bij de Burger King. Hier kregen we 45 minuten om te eten, te plassen en onze benen te strekken. 🍔🍟 19:00 verzamelden we weer in de bus. De sfeer zat er gelijk weer goed in, er werd flink gedanst en meegezongen met de muziek. Nu is de rust wedergekeerd in de bus. Op naar de volgende stop!

Dag 2 (deel 1)

Vandaag zijn we in Bosnië aangekomen!! Maar voordat we daar waren hebben we nog een aantal stops gemaakt.

We hebben in Duitsland een stop gemaakt rond 21:45. Hier konden we lekker onze tanden poetsen en ons klaarmaken voor de nacht. We stapten de bus weer in en daar ging de muziek en de lampen uit. Op naar de nacht 😴💤.

Om 02:00 stopten we nog een keer in Oostenrijk 🇦🇹. Even een korte stop om de buschauffeurs te wisselen en nog een te plassen. Allemaal snel weer verzamelen en hopen dat we nog een beetje kunnen slapen.

06:00 ging het wekkertje: de bus die stopte. We stopten nu in Slovenië 🇸🇮. Even plaspauze en weer doorrr. Bij de stop erna, om 08:30 bij de McDonalds konden we lekker ontbijten. We hadden ook nog eens het geluk dat de zon al lekker scheen! ☀️ Op naar de Bosnische grens!

Rond 10:40 kwamen we aan bij de grens van Kroatië. Hier moesten we allemaal de bus uit en één voor één ons paspoort laten zien. Alles was oké en we konden doorrijden, over de brug, naar de Bosnische grens. Hier aangekomen kwam een meneer onze paspoorten halen. Deze werden meegenomen voor een stempel. Toen we deze terug kregen mochten we verder door Bosnië in! Al met al heeft de grenscontrole ons bijna 1,5 uur gekost.

De buschauffeur stopte nog even voor de supermarkt Bingo. Hier konden we allemaal even wat te drinken en eten halen voor in het hotel. Nog een uurtje rijden en toen was het eindelijk zo ver, we waren op onze bestemming!

Allemaal onze koffer uitgepakt en even tot rust gekomen. 18:00 konden we aan het avondeten aanschuiven. Vanavond nog een avondprogramma van de extracommissie. Wij zijn benieuwd! 🤩

Dag 2 (Avondprogramma)

Goedemorguhh,

Gisteravond hadden we na het eten een leuk programma van de extracommissie. We begonnen met een spelletjescircuit. Er werden verschillende spellen gespeeld zoals ‘wie ben ik’, ‘geen ja, geen nee, geen uhhh’ en ‘ik ga op reis naar Bosnië en ik neem mee’. Binnen de teams werden de spellen fanatiek gespeeld.

Na het spelletjescircuit kregen we uitleg over ‘de verfroller’. Deze is gedurende de reis heilig voor de klusteams. We hebben deze mooi gepimpt en een naam gegeven. Vanaf nu raken de verfrollers niet meer uit het zicht van het klusteam, gebeurt dat wel dan volgt er een straf.

De rest van de avond was voor eigen invulling. Er werd veel gelachen, gedanst en spelletjes gespeeld. Het was een gezellige eerste avond.

Iedereen zit inmiddels weer fit in de bus voor de eerste klusdag!

Ps: er zijn al 2 verfrollers gevonden… vanavond volgt er een straf voor deze klusteams!

Dag 3

De eerste klusdag van deze week is een feit, vanmorgen vroeg vertrokken we naar de school die we dit jaar mogen gaan opknappen. De klushoofden waren al iets eerder vertrokken naar de school om de staat van lokalen/gangen alvast te bekijken.

Na een ritje in de bus mochten wij zelf de school gaan bekijken en mochten we wennen aan het warme klimaat in de school. De verwarming staat altijd aan omdat ze hem anders niet meer aankrijgen. Aan hitte geen gebrek dus gezien het prachtige weer deze week en de verwarming.

De klusteams werden verdeeld over de gang en lokalen en toen konden we aan de slag, eerst veel schuren, mondkapjes op tegen al het stof en gaan met die banaan! Na het schuren van alle muren moesten ook de gaten in de muur gestuukt worden.

Tijdens al het klussen van vandaag werden er vanmorgen ook nog lessen gegeven. Muziek en Crea werden gegeven vandaag, de lessen waren voorbereid door de lesgeefcomissie en met hulp van andere studenten gegeven aan een aantal klassen.

Na dit harde werken was het even tijd voor een welverdiende pauze. Deze pauze werd verzorgd door de directeur van de school en was een typisch Bosnische snack die behoorlijk in de smaak viel.

Maar goed we kwamen natuurlijk niet voor pauze dus het was weer tijd om aan het werk te gaan. Afmaken van het laatste beetje schuur- en stuukwerk, het afplakken van kozijnen, deuren en andere dingen. Ook begonnen we met het insmeren van de muren, eerst een basislaag met primer en daarna de eerste lagen verf.

Tot slot moest er natuurlijk ook opgeruimd en schoongemaakt worden want je kan al je troep niet laten liggen natuurlijk. Op de terugweg nog even snel gestopt bij een winkelcentrum waar even tijd was voor boodschappen en voor sommige een mooie shopsessie.

Al met al een geslaagde eerste klusdag en veel zin om morgen weer aan de slag te gaan.

Dag 3 (Avondprogramma)

Gisteravond was het tijdens het eten eerst tijd voor de eerste straffen voor de klusteams die hun verfroller waren kwijtgeraakt… Een milde maar fysiek uitputtende opdracht na een lange dag klussen!

Na het eten had de extracommissie een pubquiz georganiseerd! In 5 verschillende rondes werd onze kennis getest. De laatste ronde was een doe-opdracht; trek bij iemand uit het groepje zoveel mogelijk kledingstukken aan. Iedereen rende gelijk naar de kamers, maar toen kwam het addertje onder het gras vandaan… er werden verfrollers vergeten! Twee klusteams waren de Sjaak.

Na de pubquiz heeft iedereen lekker zijn eigen ding gedaan en er een gezellige dag van gemaakt! Tegen een uurtje of 3:00 lag iedereen op bed en konden we nog wat uurtjes slaap meepakken voordat de wekker weer vroeg ging.

Dag 4

Klusdag 2 is een feit!
We zaten allemaal weer fris en fruitig aan het ontbijt om 7:30 vanochtend! (oké, bijna allemaal dan…) Rond 8:00 vertrokken we weer naar de kluslocatie voor de tweede klusdag. Vandaag stond in het teken van witten, tapen en kleuren!

Bij aankomst op de locatie begon al bijna de sportdag. De mensen die deze lessen gaven, hebben gelijk alles klaargezet zodat de lessen konden starten. De eerste groep kinderen kwamen, na een korte warming up en uitleg ging de sportdag van start. Er waren 4 onderdelen; eindvakbal, trefbal, slingertikkertje en eilandspel. Ondanks de brandende zon heeft iedereen fanatiek meegedaan!

Ondertussen waren de klusteams hard bezig om alle muren goed wit te maken. Zodra dit klaar was kon de muur in tweeën verdeeld worden zodat er ook een deel van de muur kleur kreeg. De kleuren zijn uiteindelijk lichtblauw en lichtgroen geworden. Goed afplakken die handel en kleuren maar!

We hadden weer een heerlijk verzorgde lunch vandaag. Dit keer op initiatief van ouders van kinderen van de school, hoe lief! Er waren jumbo pizza’s voor ons geregeld die gedeeld konden worden. Het werd erg gewaardeerd en het was snel op!

Na de lunch werden de laatste handen gelegd aan het kleuren van de muren. Klusteams begonnen elkaar ook wat meer te helpen omdat het tempo wat uiteen liep.

Tegen het einde van de dag kregen wij te horen dat de vrachtwagen met meubilair bijna bij de school was. Met het opgehaalde geld hebben wij maar liefst voor 4!lokalen meubilair aan kunnen schaffen. Met z’n allen hebben we geholpen met het uitladen hiervan. Allemaal onder toezicht van een enorm blije en dankbare directeur!

Tegen 17:00 zijn wij weer de bus ingegaan om terug te rijden naar het hotel. Iedereen was moe maar erg trots hoe de dag is verlopen!

Dag 4 (Avondprogramma)
Goedemorgen allemaal! Gister avond hebben we een murder mystery gespeeld die georganiseerd was door de extra commissie. Een aantal bijstanders en zelf in de rollen van mensen rondom de moord, bijzonder goed doordacht en erg leuk om aan deel te nemen!

Verder waren er weer wat verfrollers kwijt en gestolen dus moesten er straffen worden uitgevoerd. Een van de klusteams mag de rest van de week een achtergrond van onze Tim, Tim zelf had een verfroller gestolen, dat mag uiteraard niet dus die werd ook nog even gestraft zoals te zien is.

Dag 5

De 5e dag van onze reis in Bosnië is een feit. Vandaag zijn we naar Sarajevo geweest. Tijdens de busreis van 2,5 uur kregen we al veel verhalen te horen van William.

We kwamen als eerste aan bij de Olymische skischans. Hier heeft William zijn ervaringen gedeeld. We kregen nog even de tijd om zelf rond te lopen. Na een tijdje toeterde de bus en reden we door naar het Olympisch hotel. Ook bij het Olympisch hotel kregen we verhalen van William te horen. Hij nam ons daarna mee door het hotel heen. Indrukwekkend om de plek te zien, waar zo veel mensen om het leven gekomen zijn. De twee stops maakten veel indruk op een groot deel van de groep, wij vervolgden onze reis richting het oude centrum van Sarajevo dan ook wat rustiger dan dat jullie van ons gewend zijn ;)

Toen was het tijd om richting het centrum van Sarajevo te gaan. We kwamen in de middag aan en kregen daar wat vrije tijd. Een deel is naar het Srebrenica museum geweest, een deel is naar de cocktailbar geweest en een deel heeft lekker de stad ontdekt.

18:15 spraken we af bij de duiventil. Daar maakten we nog even de welbekende groepsfoto. Dit jaar zorgde deze gebeurtenis voor veel bekijks… daarna liepen we weer naar de bus. We aten in een restaurantje iets verderop. Nadat onze buikjes weer gevuld waren stapten we weer de bus in. Op naar een busreis van 2,5 uur terug naar ons hotel

We hebben een dag gehad waar we veel geleerd hebben over de geschiedenis van het land en waar we het ook heel gezellig hebben gehad met elkaar.

In de avond hebben we het rustig aan gedaan, we kwamen rond 22:30 aan in het hotel. Sommigen zijn gelijk naar bed gegaan en anderen zijn nog wat spelletjes gaan spelen.

Morgen is alweer onze laatste klusdag en sluiten we de reis af met een bonte avond!

Dag 6

Vandaag was het alweer de laatste klusdag van onze reis.

Nadat we lekker hadden ontbeten, reden we naar de kluslocatie toe. Bij aankomst hoorden we dat we een extra lokaal mochten gaan opknappen. Dat zou een uitdaging worden, maar we gingen er met volle moed tegenaan. Iedereen ging lekker snel aan de slag en de tijd vloog voorbij!

Bij de lunch werd verteld dat we goed bezig waren en dat we zeker zo door moesten gaan. Na de lekkere lunch gingen we daarom meteen aan de slag om de laatste puntjes op de i te zetten. In de loop van de middag was al het schilderwerk afgerond en gingen we door naar het opruimen en het inrichten van de lokalen. Iedereen gaf alles om op tijd klaar te zijn, zelfs de directeur en twee lieve vrouwen hielpen mee! Uiteindelijk hebben we alles op tijd afgerond en wat zijn we trots op ons mooie werk in zo'n korte tijd.

Nadat we alle spullen in de bus hadden geladen, gingen we lekker op weg naar een groot winkelcentrum waar we ook gingen eten. Nadat iedereen zijn eten op had, hadden we allemaal nog even vrije tijd om de laatste boodschappen te halen voor de avond!

Vanavond is onze laatste avond samen in het hotel. We starten de avond met een kringgesprek waar we onze mooie momenten van de reis kunnen delen. Daarna is de karaoke/bonte avond!! We hebben er zin in!

Dag 6 (Avondprogramma)

Goedemorgen!
Gisteren was alweer onze laatste avond in Bosnië. En het was tijd voor de bonte/karaoke avond!

Voordat alle gezelligheid begon hebben we nog even wat serieus gedaan met z’n allen. We hadden een kring gemaakt en hier deelden we met z’n allen ons mooiste/waardevolste moment van de reis. Er zijn mooie woorden gesproken naar en over elkaar. Dit moment zullen we niet gauw vergeten.

Toen was het tijd om om te kleden. Het thema van de avond was ‘duo’s’. Buurman en buurman, Anna en Elsa/Olaf, Tinkerbel en Peter Pan en Geer en Goor kwamen onder andere voorbij.

We kwamen bij elkaar bij het podium. Daar werd gezongen, gedanst, spelletjes gedaan en verhalen voorgelezen. We hebben er met z’n allen een gezellige laatste avond van gemaakt!

Vandaag vertrekken we helaas al weer richting Nederland

Dag 7