top of page

Reisverslag 2023

- REISVERSLAG DAG 1 - zaterdag 29 april

Het was even spannend in verband met de files, maar iedereen was keurig om 14:30u te vinden voor de Marnix. Na alle spullen in geladen te hebben werd iedereen geteld.
Alle mensen die ons gezellig kwamen uitzwaaien hadden de mogelijkheid om een mooie groepsfoto vast te leggen.
Iedereen was super enthousiast en we hadden er heel veel zin in! 🥳

Vlak na de grens van Duitsland zijn we gestopt. Hier hadden we de tijd voor een korte plaspauze. Hierna kon de gezelligheid in de bus doorgaan met karaoke, voorleesverhaaltjes en spelletjes. 🎮🎲

Om 18:30u hebben we lekker bij de Burger King 🍔👑 gegeten en sommigen hebben bij de Starbucks nog wat te drinken gehaald. Hierna is iedereen met een vol buikje de bus weer ingegaan.
De volgende pauze zal om middernacht én om 03:00u zijn. ⏰😴

De lampjes in de bus zijn alweer uit maar het plezier in de bus blijft nog even door gaan. Nog 19 uur te gaan… volgende bestemming is Oostenrijk!

- REISVERSLAG DAG 2 - zondag 30 april

Nadat de lampjes uit waren gegaan werd er nog een klein beetje gekletst, maar de meeste waren hun best aan het doen om in slaap te vallen. Dit was echter wel moeilijk aangezien de stoelen niet al te lekker lagen… Sommigen gingen zelfs op de grond liggen!😴😱

Om 22:00u ging dan ook echt de muziek uit zodat iedereen de kans kreeg om te slapen.
Hierna zijn we voor een korte plaspauze gestopt om 02:30u. We werden daar net over de grens van Oostenrijk wakker. Velen hadden nog geen oog dicht gedaan! Even een plaspauze en snel weer door.

De wekker ging rond 06:00u in Slovenië. Hier hadden we weer een korte tussenstop.⏰
De meeste bleven wakker om gezellig te kletsen. Later konden we zo over de grens van Kroatië rijden. Ook daar zijn we weer even gestopt en hebben wij ons buikje vol gegeten.

Hierna kwamen we dan echt bij de grenscontrole van Bosnië en Herzegovina! Nadat ons paspoort was goedgekeurd door de douane. Zijn we kort langs gegaan bij de supermarkt.

Eind van de middag (rond 16u) kwamen we aan bij het hotel! De kamers werden gelijk verdeeld en iedereen ging zijn eigen gang. Een rustmomentje was wel even fijn! 😇
Hierna hebben wij heerlijk gegeten en hebben we een prachtig verhaal gehoord van iemand die de oorlog zelf heeft meegemaakt!
We kijken nu al uit naar de spelletjes avond en om Sarajevo ontdekken. 😍

- REISVERSLAG DAG 3 - maandag 1 mei

Wat een dag was het! Gisteravond hebben we de dag nog gezellig afgesloten met spelletjesavond. 🃏 Vooral ‘weerwolven’ en ‘juffen’ waren erg populair. Nadat sommige de voetbalwedstrijd hadden gekeken gaf onze reisleider Jeffery een presentatie over de geschiedenis van Bosnië. Dit deed hij om ons voor te bereiden en inlichten op de volgende dag.

Om 08:00u konden we alweer ontbijten. We kregen een lekker eitje, brood met verschillend beleg en ook wat yoghurt. Hierna vertrokken wij om 09:00u alweer met de bus richting Sarajevo. De eerste stop was bij de Olympische skipiste. Degene die wilde zijn ook helemaal naar boven geklommen (wat héél vermoeiend was!)

Daarna zijn we doorgegaan naar het Olympisch hotel wat er ongeveer 5 minuten vandaan lag. Dit kwam voor veel studenten als een klap aan. Het was verschrikkelijk om daar rond te lopen wetende wat er allemaal is gebeurd.

Na hier goed de tijd te nemen zijn we weer doorgereden. We namen een momentje van rust waarin we ons lieten bezinken wat we zojuist hadden aangetroffen. Jeffrey vertelde tijdens het rijden de geschiedenis van verschillende plekken.

Toen kwamen we om 13:30u echt aan in de oude stad van Sarajevo wat prachtig in een dal lag. Gisteravond waren de weersomstandigheden niet heel positief maar gelukkig is het de hele dag droog gebleven!☀️ Tot 16:30u kregen wij tijd om vrij rond te lopen. 🕰️ Helaas voor ons was het vandaag De Dag van de Arbeid in Bosnië wat betekende dat we de traditie niet konden waarmaken van het eten bij het  welbekende kebab-zaakje. ☹️

Om 18:30u kwamen we weer aan bij het hotel want het eten zou om 19:00u klaar staan. Zometeen is om 20:30u het beerbongtoernooi. Wie-o-wie zal er gaan winnen? 🤩

Morgen begint het harde klussen aan de school!

- REISVERSLAG DAG 4 - Dinsdag 2 mei

Vandaag was onze eerste klusdag! We hadden er heel veel zin in!

Om half 8 stond er eerst een lekker ontbijt voor ons klaar🥚🍞. Iedereen ging eten met hun eigen klusteam zodat de laatste dingen besproken konden worden voor het klussen. Half 9 stipt reden we naar de school toe. Het was gelukkig maar 5 minuutjes rijden!

Na overleg tussen de klushoofden en de school is er bepaald dat wij de gangen en de kleedkamers gaan opknappen. Dus helaas geen kleuter- en technieklokalen (wat van tevoren bedacht was) 😕. Iedereen kon snel omschakelen en we gingen meteen aan de slag. Tot de lunch was het alleen maar schuren schuren en nog meer schuren. We kregen een zelf gemaakt broodje van de local Nina🤩🥪.

Na de lunch werd er in de laatste gangen/ kleedkamers geschuurd zodat er daarna geplamuurd kon worden. Toen de plamuur er eenmaal opzat, konden we de primer aanbrengen. Iedereen was keihard aan het werk! Er stond een muziekje op en de sfeer was gezellig. 😁

Rond een uurtje of 4 begonnen we rustig met opruimen. Elke gang en kleedkamer had een laag primer en was schoon gemaakt. We hebben hard gewerkt! 👩‍🔧🧑‍🔧

Morgen beginnen we met verven.

Voor we naar het hotel gingen, hebben we een stop gemaakt bij de supermarkt. 🧺

Na een kort ritje kwamen we weer aan bij het hotel. Iedereen is snel gaan douchen, zodat we fris en fruitig konden aanschuiven voor het avondeten. 🍴

Op naar het avondprogramma! Deze keer is er een karaoke avond/feest gepland met het thema ‘eerste letter van je naam’.
We hebben er zin in! 🎤🎭

Avondprogramma

Iedereen kwam verkleed naar beneden. Voor degene die het thema niet kennen: het idee is dat je als iets of iemand verkleed gaat waarbij de eerste letter overeenkomt met de eerste letter van je eigen naam. Denk bijvoorbeeld aan Vrijheidsbeeld Venne of Minion Martijn. Dit zorgde voor veel hilarische outfits. 🤩😂

Naast de thema avond was er ook een karaoke avond. De leukste acts werden in elkaar gezet. De een had van tevoren bedacht wat ze gingen zingen 🎤 🎶 Anderen bedachten spontaan een leuk nummertje zodat ze mee konden doen.

Het was een avond vol met een gezellige sfeer en er is enorm veel gelachen. ❣️

Rond 23u werd er door een paar nog een potje weerwolven gespeeld. Vele anderen doken lekker in bed na een lange dag klussen 😴🥱

- REISVERSLAG DAG 5 - Woensdag 3 mei

Vandaag was onze tweede klusdag! We stonden enthousiast en met vertrouwen op.

Nadat weer lekker ontbeten hebben, zaten we om half 9 weer in de bus richting de school. We kwamen aan en vrijwel gelijk had iedereen zijn plekje weer gevonden. Vandaag konden we beginnen met verven! Eerst alles afplakken, de laatste dingen dicht maken en opschuren. De eerste lagen wit konden op de hoge muren in de gangen en in de kleedkamers! Op sommige plekken is het zelfs al gelukt om een tweede laag wit aan te brengen 🖌️🎨.

Vandaag begonnen we ook met lessen geven aan de kinderen. De lesgeefcommissie had super leuke dingen bedacht. Vandaag waren sport/spel en knutselen aan de beurt.

Sport en spel was in de gymzaal met 4 klassen. Het was enorm gezellig en de leerlingen deden heel enthousiast mee! Er werd een samenwerkingsspel gespeeld met hoepels, een overgooispel, smashbal en trefbal⚽️🏐. De kinderen vonden het super leuk!

Voor het knutselen hebben we een knutsel gemaakt in 4 lokalen. De kinderen hebben goed hun best gedaan op de circustentjes 🎪. Ze waren heel enthousiast en begrepen goed wat ze moesten doen. Enorm leuk!

Morgen is alweer onze laatste klusdag. We zullen de laatste verf op de muren schilderen en het overdragen aan de school. Vanavond hebben we een vossenjacht. We hebben er zin in en zijn benieuwd wie we aan zullen treffen…!🦊🐰

Avondprogramma

's Avonds hadden we onze vossenjacht! En wat hebben we het leuk gehad met z’n allen. Onze 12 vossen waren allemaal verkleed in het thema ‘muziekiconen’. Ze hadden stuk voor stuk hun best gedaan, heel tof! De teams voor de vossenjacht bestonden uit 3 tot 4 personen. Om de 5 minuten startte de teams en mochten we door heel het gebouw heen om de vossen te zoeken! We verzamelden letters om uiteindelijk een woord te maken. Welk muziekicoon herkennen jullie uit de foto? 🦊🤩

- REISVERSLAG DAG 6 - Donderdag 4 mei

Helaas was het vandaag alweer onze laatste klusdag :( We hadden veel te doen. Het was nog de vraag of we het af zouden krijgen. Toen we aankwamen zagen we dat het wit toch beter gedekt had dan we verwacht hadden! Dit hoefde dus gelukkig niet voor een tweede keer🤩🥳. Daardoor konden we ons focussen op de hoofdkleuren en de decoraties.

We zijn begonnen met afplakken en daarna kreeg iedere gang/kleedkamer zijn eigen kleur. De gangen werden geel of groen en de kleedkamers werden roze, rood en blauw. Met z’n alleen hebben we keihard gewerkt, want rond de lunch zaten alle kleuren op de muur! Nu kon er gedecoreerd worden🎨. We zijn super trots op iedereen!

Ook vandaag zijn er weer lessen gegeven. Vandaag waren sport/spel en muziek aan de beurt. Voor de muziekles had onze lesfgeefcommissie bedacht een liedje te leren aan de kinderen. 🎼🎶De kinderen waren heel enthousiast en we hoorden ze deze na de les ook nog zingen!

Met sport en spel hebben we een samenwerkingsspel gespeeld met hoepels, een overgooispel, smashbal en trefbal⚽️🏐. De kinderen vonden het super leuk!

Nadat alles af was kon het opruimen beginnen en de kinderen hadden daarna nog heel lief een muziekstuk voorbereid. Ze gingen voor iedereen zingen 🎤🎵. Daarna ging de directeur nog een praatje doen. Hij bedankte ons voor alle hulp aan de school. We mogen trots zijn op wat we hebben gemaakt met z’n allen. We hebben ontzettend hard gewerkt en we hadden meer afgekregen dan we eigenlijk gedacht hadden. Zelfs de kleuterlokalen hebben nog wat tekeningen!

Het was een super leuke en waardevolle dag waarop we met z’n alle hartstikke trots en met voldoening op terug kijken!

Het was ook helaas alweer de laatste avond in het hotel. We hadden de bonte avond! Er waren hele leuke dingen gedaan waar veel moeite in gestoken was. We hebben bijvoorbeeld dansoptredens gezien, geen ja/nee/uh en toneelstukken. Het was een gezellige laatste avond. Morgen gaan we alweer richting Nederland 🇳🇱. Zou iedereen zijn koffer optijd ingepakt hebben? 🤷🏼‍♀️👀

- REISVERSLAG DAG 7 - Vrijdag 5 mei

Vandaag hadden we de luxe dat we niet om half 8 aan het ontbijt konden beginnen, maar pas heerlijk om 9 uur. Iedereen kon dus wat rustiger aan doen. Alle tassen konden we in de lobby verzamelen en ging iedereen lekker ontbijten. 💼 Daarna alle tassen de bus in en om 10 uur reden we weg bij het hotel.

Nina, de local van de Stichting Out of Area, wilde ons graag nog wat laten zien en het één en ander vertellen. We zijn dus eerst naar haar toe gereden. We kwamen aan bij een herdenkingsmonument en ze vertelde ons een heel mooi stuk van haar levensverhaal. Daarna liet ze ons in een gebouwtje foto’s en filmpjes zien van de oorlog. Haar woorden en alle beelden raakte velen van ons🥺. Mooi dat we deze kans kregen om nog naar haar toe te gaan!

We reden door richting de grenscontrole. Daar kwamen we gemakkelijk en snel doorheen. Alle paspoorten en ID kaarten werden gecheckt en kregen een stempel. Op naar de Kroatische grens. Hier moesten we allemaal de bus uit en moesten we weer ons paspoort laten zien. Ook het ruim in de bus werd gecheckt. Alles was oké en we konden gauw weer door! 🚌💨

Na een aantal tussenstops om te plassen en de benen te strekken kwamen we rond 7 aan bij de Mcdonalds in Slovenië🇸🇮🍟. Hier hebben we lekker gegeten. Na een uurtje vervolgden we onze rit weer. Op naar Oostenrijk! 🇦🇹

We hebben gezellig met elkaar spelletjes gespeeld, goede gesprekken gevoerd en gechilld. ‘s Avonds rond 11 uur stopten we voor de laatste keer voor het slapen. Iedereen kon nog even z’n tanden poetsen en plassen. Hopelijk kan iedereen vannacht nog wat slaap pakken! Op naar Duitsland! 💤🇩🇪

- REISVERSLAG DAG 8 - Zaterdag 6 mei

De buschauffeurs zijn niet meer gestopt ‘s nachts. Rond half 7 reden we een parkeerplaats op in Duitsland🇩🇪. We hadden zo heel wat kilometers gemaakt in de nacht! We konden even wat te eten en drinken halen en onze tanden poetsen. Daarna was het nog ongeveer 3,5 uur naar Utrecht.

In die tijd hebben we gezellige en goede gesprekken met elkaar gevoerd. Ook hebben we veel gelachen, gezongen en gedanst.

De kern sprak ongeveer een uur voor aankomst wat hele mooie woorden uit. Daarna konden velen het niet meer droog houden en is er een groot zwembad bij elkaar gehuild. We beseften dat het zo voorbij zou zijn en dat alle vriendschappen en momenten die we samen hebben gehad heel bijzonder waren.
Het was een huilerig uurtje 🥹.

Rond half 11 kwamen we bij school aan, waar het thuisfront ons op stond te wachten. Alle tassen en al het klus materiaal werd uitgeladen.

Als laatst hebben we met z’n allen een groepsfoto gemaakt 📸. Jeffrey hield zoveel van een groot applaus, dat we hem er nóg eentje gaven.
Na een hele dikke knuffel voor iedereen, ging iedereen zijn eigen gang.

Het was een mooi avontuur waar iedereen trots op kan zijn ❤